BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 26, 2008

coretan pertama

salam ukhwah ucap pertama...

setelah sekian lama berdiam diri, akhirnya hari ini ana membuka langkah pertama, juga objektif utama kenapa blog ini diwujudkan dicelah-celah jutaan blog di serata dunia. berkongsi permasalahan umat masa kini yang kian meruncing akhlaknya.

ana yakin, ana tidak keseorangan dalam memikirkan permasalahan ini. terutama sekali sahabat-sahabat yang sememangnya berada di atas landasan yang sama dengan ana. pertama, apa yang ingin ana kongsi bersama ialah masalah sahabat2 ana yang mereka ini ialah ahlul quran. entah kenapa ana rasa berat masalah ini kerana mereka ini ialah penghafaz kalam2 allah.

bukan niat untuk mengaibkan golongan mereka ini, tetapi lebih kepada mencari jalan penyelesaian..

seringkali ana terfikir kenapa mereka melakukan sedemikian rupa. apa yang mendorong mereka ini melakukan perkara-perkara yang jelas bertentangan dengan agama. sedangkan mereka ahlul quran.

kalau yang dah bercinta, keluar dating, keluar makan, keluar berdua-duaan, sms, bergayut telefon, saling mengungkapkan kata-kata cinta. apa yang sebenarnya mereka mahu. ada lagi yang merokok, dadah, arak.. ana sebenarnya terkejut dengan fenomena yang berlaku kini.

ana ingin bawa di sini penilaian dari mata kasar kenapa mereka berkelakuan sebegini..
di atas hamparan suci kalam Allah: "sesungguhnya solat itu mencegah daripada fahsyak, juga mungkar. "

semua orang yang beragama islam solat. ianya adalah satu kewajipan yang harus dilakukan. tetapi solat yang bagaimana yang boleh mengcegah kita daripada melakukan fahsyak juga mungkar itu? solat yang khusyuk. macamana beroleh solat yang khusyuk? banyak pendapat yang ana dengar yang boleh ana kongsi disini. yang pertama, menghayati makna-makna dalam solat. ianya boleh membantu kita solat dengan khusyuk. bayangkan kita bercakap dengan Allah. merayu memohon perlindungan daripada Allah. menyerah diri kepada Allah. dengan serendah-rendahnya.

kedua yang anak dengar, dengan mengingati dosa2 kita. kita menharap kepada Allah mohon diampunkan. dan yang terakhir, menangis kerana takutkan Allah... boleh mengkhusyukkan solat kita.

ana mohon pandangan sahabat2 yang lain kalau ada yang ingin menambah atau mengur setiap keslahan yang ana sendiri kadg2 tidk nampak. waallahua'lam...

0 comments: